Reklama
 
Blog | Standa Černý

Dobré zvyky – digitální hygiena

Už podruhé v tomto roce je spousta z nás nucena trávit ve svých domovech víc času než by chtěla. Rozhodl jsem se toho využít, protože i já podstupuji karanténu, a sepsat pár tipů na smysluplné využití času. Zároveň musím ale dodat, že je naprosto v pořádku na efektivní využití času zvysoka kašlat. Raději ne dráždivě.

Tak předně, v boji s vlastním zmatkem se už nesčetněkrát osvědčilo obyčejné plánování. Plánování je prostě bezva. Ne vždycky se nám ale do plánování chce pouštět, představuje totiž práci. A vám se chce pracovat, když už jste se octli doma? Pokud ano, skvěle, můžete si zatleskat. Klobouk dolů před těmi z vás, kteří oplývají setrvalým přísunem energie pro svůj malý kognitivní zdroj, svaly vůle, chcete-li.

Nám ostatním místo volní práce doporučím radši kouzlo jménem zvyk. Zvyk už není práce, zvyk se totiž spouští bez vysilujícího rozhodování, aniž byste byli při tom, řečeno obrazně. Takže jediné plánování, které vám chci dnes poradit, je plánování svých budoucích zvyků. A krom toho dostanete krátký seznam triviálních zvykových činností, které sám používám a které mi vylepšují život. Osobně mi totiž ustavičné rozhodování, a s ním spojený kolovrátek mysli, způsobují bolestivou úzkost.

Musím vás ale jedním dechem upozornit i na nebezpečí rituálu, zvyku. Nedávno mi o sobě dalo vědět skrze výtečný domácí cibulový sirup, který jsem si vylouhoval místo cukru v soli. Ze zvyku jsem při jeho přípravě sáhl místo cukru po dóze se solí. Necukruju totiž vůbec a na dózu s krystalovým cukrem utěšeně sedá prach. Všeho moc škodí. I zvyků.

Začneme zlehka. Čištění zubů. Ať už tomu budete chtít uvěřit nebo ne, čištění zubů není samozřejmost, je to zvyk, kterému nás naučili marketingoví specialisté spolupracující kdysi dávno ve Spojených státech s výrobci tehdy pramálo rozšířené zubní pasty. A že je to dobrý zvyk.

Ne že bych tu chtěl znovu vynalézat kolo, naučené každodenní čištění zubů uvádím jako příklad činnosti, kterou většina z nás provádí několikrát denně naprosto automaticky a která nám, aniž bychom o to v dospělém věku nějak více usilovali, dost výrazně vylepšuje zdraví a potažmo život. Klidně se ale můžete rozhodnout si tento dobrý zvyk něčím vylepšit. Třeba denně používat taky ústní vodu, nemusíte hned po každém čištění, stačí jednou denně. Nebo během ústní hygieny dělat třeba dřepy. Touha po dokonalosti se ale může šeredně nevyplatit, spolknout zubní kartáček nezní jako příjemná kratochvíle, takže na sebe nebuďte hned tvrdí. Tolik na úvod.

Pojďme se teď společně podívat na pár dalších užitečných zvyků, nad jejichž osvojením máte díky protiepidemickým opatřením možná prostor aspoň uvažovat. Nejprve se budu zabývat osvojením přínosného zvykového chování na internetu, následně připomenu pár drobností, které byste si měli zautomatizovat během nakupování, to už v dalším samostatném příspěvku, dále se potom společně podíváme na osvojení triků zaměřených na pravidelné rozšiřování vlastních obzorů, na zvyky v oblasti jídelníčku a životosprávy a nakonec na zvyky v péči o tělo.

DIGITÁLNÍ HYGIENA

Zvykněte si jednou za čas, třeba každý měsíc, pověnovat chvíli úvaze, jaké typy informací stojí za to vnímat. Co vám jednoduše stojí za to si prostřednictvím digitálních kanálů pouštět k tělu a co ne, a proč. A občas to revidujte. Zapněte si tentokrát Facebook kvůli péči o zdraví své psychiky a s tímto cílem před očima revidujte seznam stránek, profilů a skupin, které sledujete. Všechny tyto informace jsou v přehledné formě dostupné přes váš vlastní profil.

Toto dodržuji opravdu pravidelně a můžu vás ujistit, mockrát jsem se neskutečně divil, čemu jsem dal v minulosti lajk a jaký obsah pořád odebírám. Vkus a vědomosti se proměňují. Ale i kdyby ne, chcete, aby o vás někdo cizí věděl, jaké máte preference, koníčky a názory, i kdyby to vám osobně nepřineslo vůbec nic, tzn. sledujete stránky a skupiny s určitým zaměřením, i když už jsou dávno uspané a neplyne z nich pro vás žádný další obsah? Sítě nejsou zadarmo. Pro někoho je to novinka, pro jiného ne, sociální sítě nebo Google platíme informacemi o sobě samých.

Nemusí jít nutně o nevýhodný obchod, i když kdo ví? Chtějte zkrátka pro sebe vždy relevantní obsah, utvořte si z toho zvyk ať už je řeč o Facebooku, Twitteru, Instagramu, LinkedInu, YouTube, Spotify, Redditu, Pinterestu, Tumblru, Badoo nebo o Tinderu. Nechte svoje sítě ať pracují pro vás, ne naopak! Pokud ve vás pobyt na Facebooku vyvolává závit nebo hněv, případně jiné negativní emoce, odstupte a zamyslete se, jak by šlo odebírané kanály upravit. Přátel se nemusíte hned zbavovat, stačí když je nebudete sledovat. Což lze.

S chytrým přístupem k obsahu sociálních sítí (už si nebudete muset stěžovat, že je FB nebo Twitter hrozné místo, protože si je zařídíte podle svých osobních potřeb) jde ruku v ruce péče o své soukromí nikoli z hlediska provozovatelů sítí a jejich obchodních partnerů, nýbrž soukromí vůči anonymním druhým lidem. Nahlédněte, co si o vás může zjistit někdo zcela cizí. Chtěli byste, aby o vás zlí a nepřejícní škodiči, jakkoli je to třeba hypotetická představa, věděli, kde bydlíte a kdo jsou vaši příbuzní, čeho se obáváte, kam chodíte, jaký je váš zdravotní stav? Nastavte si na FB viditelnost určitých informací jen v určitých okruzích a pečlivě je dodržujte.

Za třetí, i vy jste zdrojem obsahu, takže se před tím, než nějaký vytvoříte, zamyslete, komu se dostane na oči a jestli bude pro příjemce relevantní. V tomto ohledu se mi na FB osvědčilo mít okruhy přátel a sdílet do různých okruhů různé informace. Zní to možná trochu technokraticky, ale fotky z rodinných oslav nemusí zajímat všechny vaše sledující, důležitější budou pro nejužší rodinu, a pokud máte přátele v různých koutech republiky, ne všichni ocení informace o aktuálním dění z regionu, kde teď zrovna jste.

Zvykněte si okruhy přátel občas revidovat. Zvykněte si revidovat blokované profily, k jejich blokování po čase už nemusí být důvod. Zvykněte si mazat kdysi velmi vtipné, ale s odstupem času neskutečně trapné fotky a tak dále. Mažte občas informace o stránkách, na které jste z FB odcházeli (ano, i takovou databázi si služba FB vede), odebírejte důsledně přístupy aplikací třetích stran, které už nepoužíváte.

Jednou za čas měňte hesla. To je vůbec skvělý zvyk. Do cloudu synchronizovaný dobrý správce hesel je nutnost, kdo by si ty stovky přístupových údajů pamatoval? Nemusíte měnit všechny, jsou stránky, kde prolomení hesla skoro ničím nehrozí. Nebo aspoň ne bezprostředně. To jsou všechno obligátní rady, ale je to vaše rutina? Změňte heslo aspoň v sítích Google. Lepší aspoň něco. Používejte dvoufázové ověření všude, kde to jde. Že jste se ho v bankovnictví ještě nedokopali aktivovat? A kdy jindy to uděláte? Hned.

Další přidružené tipy tu už jenom vypíšu. Kontrola nastavení úrovně zabezpečení v prohlížečích v mobilech i v PC, možnosti zabezpečení se s novými verzemi softwaru mění. Chrome nedávno například přinesl integraci DNS over HTTP připojování. Cookies nedoporučuji sdílet se třetími stranami. Podmínkou toho všeho je pravidelná aktualizace všech dostupných programů jak v mobilních, tak v desktopových zařízeních, a možná nakonec i v routrech.

K routerům. V každém případě zkontrolujte heslo ne ani tak od Wi-Fi, ale to umožňující přístup k nastavení routeru, z výroby je tam většinou nastavené něco jako: Uživatel admin, Heslo admin. Originální, že? Otevřená brána do domácí sítě. Změnit! A měnit i přístupy k Wi-Fi. Čím delší a složitější heslo, tím líp, klidně celá věta s velkými a malými písmeny, číslicemi a speciálním znakem.

Zvykněte si pravidelně aktualizovat ovladače hardwaru. Pravidelně zálohujte důležité dokumenty, tabulky, fotky, hesla a dělejte to automaticky, bez přemýšlení, jako když si čistíte zuby. Kontrolujte, jaká data které aplikace odesílají.

Přejete si, aby váš Android či Windows odesílal anonymizovaná data o využití zařízení, dejte si tu práci, vyhledejte si dialog daného nastavení (většinou stačí použít lupu nebo vyhledávací řádek) a zakažte to. Totéž v chytré televizi. Ale pozor na horlivost, nechat systém sledovat vaše chování aspoň trochu chcete, protože jedině tak ho můžete využívat k zobrazování relevantního reklamního obsahu. Přiznejme si, že reklam se nezbavíme docela asi nikdy, proč si tedy nenechat zobrazovat reklamy užitečné konkrétně nám než náhodný výběr? Co dál? Co kdybyste mi napsali svoje vlastní tipy?

Reklama